förändringsarbete i praktiken
Kursen bygger på två huvudprinciper.
1) Kunden in centrum. Vad är det just du behöver för att utveckla just din organisation? Vi är alla unika och har unika förutsättningar i vårt arbete. Det du behöver hjälp med är inte nödvändigtvis detsamma som dina kurskamrater behöver hjälp med. Genom att så långt som möjligt individualisera kursen så får du ut så mycket som möjligt av investerad tid. Kursledaren kommer därför inte att presentera ett sätt att arbeta på, utan anpassa feedback, coaching och råd efter din situation.
2) Pedagogiska principer där praktik och reflektion är ett viktigt inslag. Genom att knyta kursen till deltagarens person och situation så undviker vi att kursen huvudsakligen består av det som kursledaren gillar att prata om. Genom att genast omsätta deltagarnas tankar och idéer i praktik, så leds vi av grundprinciper för organisatoriskt lärande, nämligen att utveckling bäst sker i små steg och genom att man prövar sig fram. Och genom att se till helheten och diskutera problemet på djupet så ges möjligheten att inte bara hantera symptomen på problemet utan också att lära oss något om orsakerna till det. Problemlösning och lärande går hand i hand och kursen medför dessutom att direkt värde för organisationen.
Beskrivning av kursens genomförande
1. Deltagarna skickar in en kort beskrivning av det problemområde i sin organisation de vill förbättra, oavsett om det rör effektivitet, arbetsmiljö, samarbetssvårigheter eller annat.
Exempel på hur problemområden skulle kunna formuleras:
-
Jag måste höja nivån på vissa av arbetsledarnas kompetens.
-
Jag har en magkänsla av att tidsresurserna vi har räcker, men på något sätt fallerar alltid planeringen och tar extra resurser i anspråk.
-
Jag får inte ut det jag skulle vilja ur mina möten/medarbetarsamtal.
-
Vissa av mina medarbetare verkar omöjliga att motivera.
-
Vissa av mina medarbetare fungerar mycket dåligt tillsammans.
-
Jag har problem att sätta effektiva mål.
-
Jag lyckas inte greppa vissa arbetsplatsers problematik. Jag bara ”sjunker” ner i deras problem när jag besöker dem.
-
Kunden accepterar inte att det finns vissa tjänstenivåer som är närmast omöjliga att leverera på.
-
Jag känner inte att jag har den auktoritet i gruppen som jag kanske borde ha.
-
Gruppen är inte kreativ och problemlösande, utan inväntar att jag ska komma och försöka lösa problemet.
2. Seminarium – halvdag.
Vi försöker minnas vad i som vi tyckte var viktigast för just vår egen organisation och arbetet med den. Sedan diskussion i grupp där man samtalar med sina kurskollegor rörande sina problem och funderingar kring den egna organisationens problematik och behov. Halvdagen avslutas med att alla, med utgångspunkt i innehållet för dagen, skriver en praktisk plan för hur problemområdet kan förbättras. Denna skrivs utifrån en särskild mall.
3. Två individuella ca en timme långa samtal med ca en månads mellanrum: Deltagaren och kursledaren samtalar i lugn och ro om framgångar och hinder i förändringsarbetet samt hur nästa steg kan tas i denna process. Råd och tips ges individuellt utifrån kursdeltagarens unika behov och mål omformuleras eller nya mål sätts. Datum för samtalen bokas in i överenskommelse mellan deltagaren och kursledaren. Mailkontakt däremellan kommer sannolikt att ske, men det sker utifrån deltagarens behov.
4. Avslutande seminarium – heldag.
Förmiddag: Resultatredovisning. Vad har deltagarna lyckats med? Vad har varit svårast? Vad har gått över förväntan bra? Eftermiddag: Hur kan deltagarna återskapa framgångarna samt undvika att fastna i särskilda hinder? Hur har deltagarna blivit effektivare problemlösare?
Pris: 10 000 kr per deltagare och förutsätter att du deltagit vid Crash course i utvecklingsarbete. Do:s and don’t:s när man ska förändra organisationen.
Kursen (2023) startar med en halvdag 25 januari, 13.00 - 17.00 och slutar med en heldag 6 april och både seminarier och individuella samtal är digitala.
Mer detaljerad information kommer närmare kursstart.